پیام تسلیت
استاد پرویز بشرمل استاد پرویز بشرمل

با آه و اندوه فراوان خبر در گذشت یکتن از قافله سالاران راه آزادی ؛ دیموکراسی واقعی ؛عدالت پسندی شخصی که تمام سجایای نیک و شایسته را یکجا در خود جمع نموده بود .

رفیق مبارز محترم محمود بریالی که عمر گرانبهای خود را صرف مبارزه وپیکار بر ضد ظلم ؛استبداد و بی عدالتی نموده بود،شنيدم . شنیدن این خبر اندوه گین نه تنها بالای من اثر تکان دهنده بر جا گذاشت بلکه ملیونها قلب را غرق غم و اندوه و چشمانشان را مملو از اشک وماتم نمود .چنین اشخاص بزرگی سد مرگ را شکستانده وتا ابد  در سر لوحه کتاب تاریخ به خط زرین حک خواهند شد . وهمیشه که صحبت از عدالت خواهی ؛ آزادی, ترقی ؛ وخوشبختی انسان های این سرزمین مظلوم به ميان آيد آنها سر آمد سخن خواهند بود.

ای که چنین با وفا رهبری و آرمان خفتی

همه می خوابیم افسوس که چنین آسان خفتی

عمری تلاش ومبارزه در راه خلق نمودی

هستی خود را فـدا و دور از وطن خفتی

ترک ما نمودی ترکت تحواهیم نمود

همیشه جاویدانی گرچه با هجران خفتی

راه که در پیش گرفتی جز حقیقت نبود

حقیقت همیشه جاوید است جاویدان خفتی

تونشان و باز مانده ابر مردی بودی

رسالتت را چی خوب بحا کردی تابان خفتی

 

حقیقت مبرم وآشکار اینست که آفتاب  را نمیتوان با دو انگشت پنهان کرد گرچه پانزده سال میشود و تاریخ قصدآ  تحریف شده و وارونه برای ملت ارایه میشود و دولت های این چند سال از انواع و اقسام حیله ها و نیرنگ ها برای ترور شخصیت  های با تعود و صادق کشور دریغ نکردند .اما ملت هوشیار وهمیشه بیدار افغانستان که خود به واقعیت های جامعه و راز های پشت پرده استعمار گران و مراضله گران خارجی پی بردند حقیقت را لمس نمودند ومیدانند که فرزندان صادق ووطن پرست آن ها کی ها بودند ودشمنان این مرز وبوم کی ها هستند .مراسم با شکوه وبا عظمت کم نظیر در تاریخ افغانستان روز پنج شنبه 23 قوس کابل را به لرزه آورد و قلب های خفته و خسته را باردیگر بیدار نمود و آنها را متوجه مسولیت ها و تعهدات ايشان نسبت به وطن و ملت نمود.

آری کابل زخمی روز 5شنبه فرزند صدیق اش را باردیگر در خود داشت اما افسوس که قافله مرگ او را مجال نداده بود تا او نیز مادر وطن را بار دیگر بعد از یکنیم دهه مهاجرت ؛ بی وطنی و در بدری ببیند.

مراسم با شکوه تشيیع جنازه مرحوم همیشه جاوید محترم محمود بریالی که در عالم مهاجرت با حسرت و آرمان چشم از جهان فرو بسته بود .مردم کابل را به یاد مراسم تشبیع جنازه یکتن از رهبران فقید حزب دیموکراتیک خلق که با مرگش نظام فرسوده و استبدادی چهار صد ساله را برهم پیچید انداخت و همه یکبار دیگر تجدید میثاق نمودند .یاران دیروز ؛ امروز و فردا باشور و عظمت کم نظیر مراسم فاتحه خوانی را نیز بسر رساندند و اتحاد وهمبستگی خود را برخ جهانیان کشیدند.

اینجانب در گذشت رهبر فرزانه ؛عالم مدبر و مبارز فـداکار مرحوم محمود بریالی را به همه پیش کسوتان راه آزادی، رهبران حزب د.خ.ا(حزب وطن) دیروز ؛ رئیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دیموکراسی وترقی افغانستان و همه اعضای شورای موسسان مسولین و اعضای شورا های ولایتی نهضت فراگیر ،باز مانده گان، دوستان ؛ اقوام ؛ هواخواهان آن راد مرد دلیر افغانستان زمین را تسلیت عرض نموده برای باز مانده گان و رفقای مرحومی صبر جمیل آرزو نموده  و امید واری میکنم تا راه این ابر مرد تاریخ را ادامه داده آرزو ها و خواسته های نا تمام آن مرحوم را باسعی و کوشش فراوان به کرسی تحقق بنشانیم .

بر حق که با بر آورده شدن چنین خواست های برحق ملت مظلوم ما از مصیبت ؛ رنج ؛ فقر ؛ نا امنی و تمام مصائب که دامنگیرش میباشد نجات یافــته و درشاهراه ترقی سعادت ؛ برادری وبرابری در زیر چتر دیموکراسی واقعی زیست با همی خواهند داشت مستحکم باد اتحاد و همبستگی کسانیکه با چنین آرمان والا رهرو اندیشه های زنده یاد ببرک کارمل و زنده یاد محمود بریالی باشند .

عشق وطن در وجودت لانه کرده بـــــــــــــــود

صداقت از خود گذری ترا شهره زمانه کرده بود

یک لحظه فکری جز وطن و ملت نبود ترا

این چه فکری بود  که در قلبت خانه کرده بود

جز سیاست حرفی نبود بر زبانــــــــــــــــــــــت

غم ملت  ووطن بود که ترا رنجور و روانه کرده بود

با شرف زیستی و با شرف و داع نمودی

راهت ادامه دارد با تعهد که با زمانه کرده بود

                                                  

 

                                                  با احترام

                                           هرات - افغانستان 

 

 

 

 

 


January 10th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها